Als ondernemer kan het heel handig zijn om spreadsheets te maken. Zo is Excel al jaren lang de grootste ter wereld. In dit artikel lees je wat je precies met excel kan en waarom jij het zou moeten gebruiken.
We zeiden het al even in de intro, maar Excel is dus een spreadsheet. Dit is een programma dat met slimme kolommen berekeningen kan maken. Zo kan je formules invoeren waar jij bijvoorbeeld je bonnetjes in kan invullen. Doe je dit goed en zorgvuldig dan kan je hierna heel makkelijk cijfers en ook data verwerken. Dit helpt je dan weer met een hoop tijd en energie te besparen met een losse rekenmachine. Denk hierbij aan een 20 aankopen die jij in september hebt gedaan. Je zet ze onder elkaar en je hebt gelijk een overzicht van hoeveel het totaal balans is en wat er aan belasting vanaf is gegaan.
Voordelen van Excel
Duidelijk is dat Excel voordelen heeft voor ondernemers en misschien voor jouw schoolwerk. Wil jij leren omgaan met excel, volg dan bijvoorbeeld een excel cursus in Rotterdam. Hier vind je alle voordelen van dit programma op een rij:
Overzicht:
Een groot voordeel van Excel is dat het voor een overzicht zorgt. Dit kan zijn in je boekhouding, maar kan ook zijn in schoolcijfers. Wanneer jij veel cijfers op een rij moet zetten en hiervoor een berekening moet achterlaten dan is Excel de manier om dit te doen.
Tijdbesparing:
Tijd is geld wordt er weleens gezegd en vooral als ondernemer is tijd geld. Maar ook uitbesteden van bepaalde zaken kan veel geld kosten. Denk hierbij aan een boekhouder inhuren. Weet jij hoe je excel moet gebruiken dan kan jij de boekhouding goed zelf doen. Het bespaart je veel tijd en dus extra geld.
Eenvoudig:
Waar er ingewikkelde programma’s zijn kan je Excel leren gebruiken in een paar stappen. Zo is excel één van de makkelijkste spreadsheets ter wereld. Maar er zijn ook cursussen die je kan volgen wanneer je het zelfstandig toch te ingewikkeld vindt.
Tips voor gebruiken van Excel:
- Draaitabellen: Maak handig gebruik van voorgemaakte draaitabellen. Zo hoef jij zelf geen ingewikkelde formules in te voeren, dit heeft Excel al voor jou gedaan.
- Sneltoetsen: Excel maakt gebruik van handige sneltoetsen. Wil jij bijvoorbeeld snel zien wat de totaalberekening is van jouw cijfers? Druk Crtl + Shift + T om een berekening te krijgen onder aan je tabel.
- Cellen samenvoegen: Wil je verschillende cellen met elkaar samenvoegen? Dit kan heel makkelijk door aanhalingstekens tussen de cijfers te zetten. Zo voeg je verschillende cellen samen.
- Alles selecteren: Misschien wil jij alles tegelijk selecteren. Hiervoor is er ook een sneltoets in het leven geroepen. Gebruik ctrl + A om alles tegelijk te selecteren. Kopieer en plak het hierna gemakkelijk in een ander bestand.
Begrijp je niks van de digitale wereld? De overheid wil jou helpen om het allemaal makkelijker te maken. Lees dit artikel voor meer informatie hierover.