Marketing

De kunst van culinaire marketing: van technologie tot beleving

0

Verrassende smaken op de kaart zetten, is vandaag niet meer voldoende om culinair succes te boeken. Restaurants moeten ook inzetten op een sterke online aanwezigheid, waarbij een doordachte social media-strategie, maar ook het gebruik van nieuwe technologische platforms tot een onvergetelijke eetervaring bijdragen.

Revolutie in restaurantbeheer

Technologische vooruitgang heeft de manier waarop restaurants opereren veranderd. Een van de vruchten hiervan is het populaire restaurantplatform Zenchef. Dit all-in-one platform helpt restaurants om hun website, sociale media en online reserveringen te beheren. Het gemak van digitale reserveringen en de mogelijkheid om menu's eenvoudig aan te passen, dragen bij aan een efficiënte en klantvriendelijke ervaring die gasten en restaurants dichter bij elkaar brengt.

Een platform zoals Zenchef biedt restaurants:

  • Een gebruiksvriendelijke websitebouwer
  • Ingebouwde sociale media
  • Een online reserveringssysteem
  • Een menubeheersysteem
  • Een marketingtool

Social media: smaakt naar meer

Smaak mag nog zo belangrijk zijn, eten kies je uiteindelijk met je ogen. Daarom blijven sociale media een centrale rol spelen in de marketingstrategie van restaurants. Restaurants kunnen sociale media gebruiken om speciale aanbiedingen, winacties, evenementen en meer te promoten met krachtige visuele storytelling. Maar het is ook de manier om klanten nauwer te betrekken, nieuwe klanten te bereiken en het merk op de kaart te zetten. Instagram dient als een virtuele etalage waarin nieuwsgierige eters al een voorproefje kunnen krijgen van de culinaire meesterwerken die hen voorgeschoteld zouden worden. Op TikTok kan dan weer de bredere beleving in beeld worden gebracht.
Culinaire beleving en connectie

Naast technologie en social media is het ook belangrijk voor restaurants om te focussen op culinaire beleving en connectie. Dit betekent dat restaurants zich moeten richten op het creëren van een unieke en onvergetelijke ervaring voor hun gasten. En als al het onderstaande goed zit, voedt het hun aanwezigheid op sociale media vanzelf:

Het eten: het eten moet natuurlijk van hoge kwaliteit zijn, maar ook verrassend en creatief.
De presentatie: zoals we eerder al vermeldden, eten we toch vooral met onze ogen. Een mooi gepresenteerd bordje is ook sneller een foto waard.
De sfeer: de sfeer in een restaurant en het interieur moeten bijdragen aan de culinaire ervaring en aansluiten bij het verhaal dat het restaurant wil vertellen.
De service: de service moet vriendelijk en gastvrij zijn.

Door te focussen op culinaire beleving en connectie kunnen restaurants hun online imago waarmaken, een sterkere band opbouwen met hun klanten en hen motiveren om terug te komen.
Van keuken naar klant

Een persoonlijke connectie tussen de keuken en de klant kan een restaurant echt onderscheiden. Zo kunnen restaurants hun gasten de kans geven om zelf de handen uit de mouwen te steken door bijvoorbeeld kookworkshops te organiseren. Een andere manier om gasten meer te betrekken, is het delen van recepten op sociale media of hen laten bijdragen aan de menu-ontwikkeling. Dit versterkt niet alleen de band met bestaande klanten, maar kan ook nieuwe gasten aantrekken.

Lokale samenwerkingen

Als restaurants online marketingstrategieën uitdenken, is dat vaak met het oog op een breder publiek aantrekken. Maar daarbij mag de lokale gemeenschap zeker niet vergeten worden. Door samenwerkingen met lokale producenten aan te gaan, culinaire evenementen te hosten en aan lokale initiatieven deel te nemen, kunnen restaurants het vertrouwen van de buurt winnen en hotspot voor locals worden dankzij positieve mond-tot-mondreclame.

Een slimme inzet van nieuwe technologische platforms kan de authentieke culinaire beleving verbeteren door de band tussen restaurants en gasten te vereenvoudigen, een onweerstaanbare aantrekkingskracht te creëren en de eetervaring toegankelijker te maken. In een tijd waarin de culinaire ervaring niet alleen draait om smaak, maar ook om verbinding en beleving, bieden deze strategieën restaurants de mogelijkheid om zich echt te onderscheiden.

Met linkbuilding scoor je hoger in zoekmachines

Vorig artikel

Wees uniek als bedrijf en wordt duurzaam met deze tips!

Volgende artikel

Ook iets voor jou

More in Marketing