Nieuws

Tips voor het doen van je eigen boekhouding 

0

Als we kijken naar de definitie van boekhouding dan staat er: “Het systematisch vastleggen van financiële feiten van een persoon, een bedrijf of een (overheids)instelling”. Met andere woorden: de boekhouding doen betekent dat je je financiële administratie goed bijhoudt. Hoe je dit precies doet en waar je op moet letten vertellen we jou in deze blog! 

Je boekhouding bijhouden betekent dat je heel veel verschillende dingen bij moet houden. Factuur maken? Die moet dan ook bij je boekhouding. Maar denk ook aan de urenadministratie, bankafschriften, offertes, opdrachtbevestiging en ontvangen facturen. Allemaal onderdelen die onderdeel zijn van je boekhouding. 

Is dit dan moeilijk om te doen? Nee, in theorie is het doen van je boekhouding niet ingewikkeld. Vaak wordt het wat ingewikkelder wanneer je bijvoorbeeld naast ZZP-werk ook in loondienst werkt of wanneer je bent getrouwd en er kindjes zijn. Dan wordt het boekhouden en vooral het inleveren bij de Belastingdienst een stukje meer ingewikkeld worden. Toch hoeft je dit niet af te schikken. Want je kan je boekhouding ook gedeeltelijk zelf doen wanneer een boekhouder het controleert en verwerkt. 

Stappenplan voor het doen van je eigen boekhouding

Om een overzichtelijke boekhouding te hebben is het vooral goed dat je een stappenplan volgt. Zo vergeet je niets en ben je ervan verzekerd dat je – hoogstwaarschijnlijk – geen fouten gaat maken. Zeker als het je zakelijke boekhouding is, kan het je een hoop geld kosten als de boekhouding niet op orde blijkt te zijn. Zorg er daarom altijd voor dat je overzichtelijk werkt. En tegenwoordig hoef je dat niet meer allemaal op papier te doen, maar kan je ook online heel gemakkelijk je boekhouding bijhouden. 

Stap 1: zorg voor een maandelijkse update van bonnen en facturen 

Door elke maand door je bonnen en facturen te gaan, kun je goed in de gaten houden of je iets mist. Mocht je iets missen dan kun je er hoogstwaarschijnlijk nog even achteraangaan. Doe je dit pas aan het einde van een kwartaal. Of nog spannender: pas aan het einde van het jaar. Dan wordt het misschien een te grote klus. 

Stap 2: kies voor digital archiveren 

We zeiden het net al eventjes kort. Maar de tijd dat je een schoenendoos vol met bonnetjes en facturen bij je boekhouder over de schutting gooit, zijn verleden tijd. Hierdoor is het prettiger werken want je kan alles online archiveren. Geen multomappen meer vol met papierwerk in je kantoor. Maar alles veilig en beschermd op je harde schijf.

Tip! Je kan losse bonnen en facturen inscannen en toevoegen aan je digitale archief.  Zo kan je ook niets kwijtraken. 

Stap 3: houd werk en privé gescheiden

Als je jouw boekhouding goed gescheiden wilt houden van je privé-uitgaven dan is het verstandig om allereerst een zakelijke rekening te openen. Zo kan je alle zakelijke transacties gewoon overzichtelijk in één overzicht houden. En hoef je ook niet bang te zijn dat er bijvoorbeeld privé-uitgaven worden betrokken bij een eventuele controle van de Belastingdienst.

Voordelige all inclusive reizen gespot! Ga jij hier deze zomer heen?

Vorig artikel

Voordelen van het kopen van een domeinnaam

Volgende artikel

Ook iets voor jou

More in Nieuws