Handig

Bouw een topteam: De ultieme gids voor het creëren van een succesvolle recruitmentstrategie

0

Heeft je team versterking nodig? Dan is het schrijven van een simpele vacaturetekst of zoeken binnen je huidige team tegenwoordig vaak niet meer genoeg. Vooral als je een complexe rol moet invullen of een groter aantal collega’s nodig hebt, is het tijd voor een moderne recruitmentstrategie! Wij leggen je precies uit wat je daarvoor nodig hebt en welke stappen je ervoor moet doorlopen.

 

In 3 stappen naar een sterke recruitmentstrategie

Omdat de wereld om ons heen, inclusief het internet, steeds complexer en uitgebreider wordt, wordt de wereld van recruitment dat ook. Daarom houden we dit stappenplan graag simpel. Volg de tips en wie weet zit jij over een aantal maanden in een veel voller kantoor.

 

Stap 1: Weet wie je zoekt

Waarschijnlijk weet je wel ongeveer wie je zoekt om die bepaalde vacature in te vullen. Zet dat eens op papier: op welk gebied moet je ideale nieuwe collega ervaring hebben, welke diploma’s heeft hij of zij op zak en aan welke harde en zachte skills zit je te denken? Zodra je hier een duidelijk beeld van hebt, heb je een concreet plan voor de content en targeting van je job marketing campagne. Let op: zoek niet naar het schaap met de vijf poten. Houd een open mind! Ook als een kandidaat niet perfect is kan hij of zij geschikt zijn voor een rol. Je kunt diegene bijvoorbeeld een cursus laten doen om een bepaalde certificering te behalen, of misschien kan hij of zij heel veel leren op de werkvloer. Dit is compleet afhankelijk van de inzet van de persoon en de inhoud van de functie.

 

Stap 2: Weet wat je ze kunt bieden

Jij bent vast een hele leuke werkgever. Dat mag je doelgroep best weten; het is een belangrijk onderdeel van een overtuigende online campagne! Wees dus niet bang om het salaris te vermelden. Ook (concrete) doorgroeimogelijkheden, interne cursussen, een Individueel Keuzebudget (IKB), bedrijfsfeestjes en vrijmibo’s zijn leuke extra’s die kandidaten net dat zetje kunnen geven om te solliciteren.

 

Stap 3: Wees daar waar je nieuwe collega zich bevindt

Onderzoek is een onmisbaar onderdeel van een sterke recruitment strategie. Je weet nu als het goed is hoe je ideale doelgroep er ongeveer uit ziet en wat je ze kunt bieden. Stel je voor, je zoekt versterking voor je IT-afdeling. Veel IT-ers hebben een Reddit account. Dat kan dus een slim platform zijn om de juiste doelgroep aan te spreken! Is je doelgroep wat jonger? Probeer Snapchat en TikTok dan eens. Voor een wat oudere doelgroep zijn Facebook en Instagram passende advertentieplatforms.

 

Gewoon starten

Je hebt nu een beeld van je ideale nieuwe collega’s en de plek waar je ze kunt vinden. Tijd om ze binnen te hengelen! Met een goed doordachte en strak vormgegeven job marketing campagne is de kans groot dat je de juiste mensen overtuigt om bij jou te komen werken. De belangrijkste tip van allemaal? Begin gewoon! Zodra je weet wie je zoekt, waar je hem of haar zou kunnen vinden en hoe je diegene benadert, kan jouw recruitmentstrategie van start. Zo houdt toch niets je meer tegen?

 

Vintage is de Beste Manier om Duurzaam te Kopen

Vorig artikel

Ook iets voor jou

More in Handig