Nieuws

Een goede online campagne in vijf stappen

0

Een bedrijf is heel afhankelijk van de marketingstrategie. Al heb je nog zo’n slim idee of succesvol product, je gaat het grote publiek er geen kennis mee laten maken als de marketingstrategie niet on point is. Helaas heeft niet iedereen een marketingstudie gevolgd, dus soms is het slim om een externe professionele partij in te schakelen, zoals Online marketing Zeeland. Benieuwd wat de beste tips zijn voor een succesvolle online campagne?

Een marketingplan

Het is belangrijk om te beginnen bij het begin: het opzetten van een marketingplan. Dit kun je op veel verschillende manieren doen. Wat veel gebruik wordt, is een SWOT-analyse waarin de doelen van het bedrijf worden opgesteld. Deze doelen worden vervolgens vaak SMART geformuleerd: specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch en tijdsgebonden.

Denk in persona’s

Om een boodschap goed en succesvol over te kunnen brengen is het belangrijk om te weten wie de ontvanger van de boodschap is. Welke personen moeten zich aangesproken worden door de boodschap, op wie moet de inhoud inspelen? Marketingexperts maken vaak gebruik van persona’s, een soort uitgewerkt ‘gemiddeld\ beeld van jouw klant of publiek. Deze persoon of personen kunnen representief zijn voor de gehele doelgroep. Bij het ontwikkelen van het marketingplan houd je deze persona’s in je hoofd, zodat je continu blijft afstemmen of deze boodschap zou kunnen aansluiten of niet.

person in red sweater sitting at a table

Wees actueel

Net als dat schrijvers weten dat een actualiteit in de inleiding verwerken goed en pakkend werkt, zo weten marketing strategen dat het verstandig is om in te spelen op de actualiteit. De beste reclames die je voorbij ziet komen hebben vaak een knipoog naar de actualiteit of spelen hier slim op in.

Maak gebruik van grote namen

Uit communicatiewetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van celebrity endorsement in marketingcampagnes heel succesvol kan werken. Mede hierom zijn influencers anno 2021 zo succesvol – bedrijven weten als geen ander dat het goed werkt om bekende mensen met jouw producten te laten zien. De celebrities of influencers dragen bij aan de herkenbaarheid van de personen. Doordat ze het gevoel hebben der persoon al te kennen, zullen ze zich sneller verbonden voelen met het product dan wanneer deze getoond wordt met een willekeurig, onbekend model.

Storytelling

De beste marketingcampagnes vertellen een verhaal. Denk daarom goed na over jouw storytelling. Welk verhaal moet er verteld worden, e nwaarom raakt het publiek? Laat het ze lachen, nadenken over hun eigen gedrag, of speelt het juist in op emoties? Dit soort vragen komen allemaal voorbij bij het ontwikkelen van een juist verhaal.

Omvormers, waarvoor gebruik jij ze?

Vorig artikel

Japanse auto: een sportief en betrouwbare auto rijden

Volgende artikel

Ook iets voor jou

More in Nieuws