MarketingSEO

Haal meer uit je website met content marketing

0

Om nieuwe klanten aan de trekken en bestaande klanten te houden, zetten steeds meer organisaties in op content marketing. Maar wat is het? En waarom kan het ook jouw business helpen? Haal meer uit je website met content marketing, we helpen je graag alvast op weg!

Wat is content marketing?

In tegenstelling tot ‘gewone’ reclame is content marketing er niet op gericht om snel iets te verkopen. Iedereen die aan content marketing doet, probeert informatie of advies te geven en zich als expert op een bepaald gebied neer te zetten. Hiermee wordt vertrouwen en/of gezag gecreëerd, wat uiteindelijk (potentiële) klanten over de streep moet trekken om bij hen te gaan kopen.

De basis voor content marketing is je website, aangevuld met social media om op die manier mensen naar jouw website te trekken. Je website moet dus goed in elkaar zitten, zodat zoekmachines als Google deze aantrekkelijk vinden om naar te verwijzen bij zoekopdrachten.

Vervolgens is het zaak om regelmatig goede content op die website te plaatsen. Ook dit vindt Google fijn, als er regelmatig nieuwe informatie op jouw website te vinden is. Maar wat is dan goede content?

De content marketing strategie

Lukraak wat content plaatsen wanneer je hier tijd voor hebt, of wanneer je er aan denkt, of wanneer je iets interessants tegenkomt, maakt nog geen content marketing. Laten we eerst beginnen met bepalen wat content is. Content kan in verschillende vormen komen:

  • blogs;
  • video’s;
  • casestudy’s;
  • nieuwsberichten;
  • infographics;
  • etc.

Veel organisaties kiezen ervoor om een mix te maken van deze typen content om zo afwisseling te bieden en verschillende doelgroepen aan te spreken.

Om het goed te doen, en een constante stroom van waardevolle content te delen die de doelgroep aanspreekt, is het belangrijk een content marketing strategie op te zetten. Deze bestaat grofweg uit 9 stappen:

  1. Bepaal de doelstelling;
  2. Leg thema’s vast;
  3. Bepaal de doelgroep;
  4. Leg informatiebehoefte vast;
  5. Inventariseer kennis en media binnen organisatie;
  6. Bepaal de formats voor content marketing;
  7. Maak een contentplanning;
  8. Creëer content;
  9. Effect meten en eventueel strategie aanpassen.

Content marketing of inbound marketing?

Content marketing wordt ook wel inbound marketing genoemd. En primair klopt dat ook wel: inbound is bedoeld om mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf, zonder dat je met bijvoorbeeld reclame bij ze onder de aandacht brengt.

Door SEO (Search Engine Optimalisation) toe te passen, is het de bedoeling dat men jou vindt als ze bijvoorbeeld bepaalde zoekopdrachten in Google uitvoeren. En natuurlijk doe je dat grotendeels met content marketing.

Maar, content marketing is breder. Zo ga je ook via persoonlijke communicatie (nieuwsbrieven bijvoorbeeld) of evenementen de interactie aan. En probeer je je content te promoten via o.a. social media, Google Ads of door jouw content door experts op jouw vakgebied te laten delen.

Hulp van experts?

Content marketing is dus meer dan af en toe een nieuwsbericht of blog delen. Heb je nu niet de kennis of kunde in huis, of heb je er niet voldoende tijd voor? Of kun je hulp gebruiken bij het opstellen van een content marketing strategie die bij jouw organisatie past? Schroom dan niet om de hulp van een content marketing bureau in te schakelen. Zij zijn de experts op hun vakgebied, die jou kunnen helpen om te laten zien dat jij expert bent op jouw vakgebied.

 

Wat zijn de belangrijkste Energiebronnen in Nederland?

Vorig artikel

Wat is de duurste telefoon van het moment? Is het ‘t waard?

Volgende artikel

Ook iets voor jou

More in Marketing