Elke website heeft zijn eigen doel, bijvoorbeeld het verkopen van producten, een afspraak inplannen of meer traffic binnenhalen. Wat het doel ook is, hiervoor is het van essentieel belang dat jouw website gevonden wordt. Want als jouw website niet vindbaar is in Google, wordt het erg lastig om deze doelen te behalen. Daarom is het belangrijk dat de content en techniek van jouw website helemaal in orde is. Maar naast de content en techniek is het ook heel belangrijk dat er relevante linkjes naar jouw website worden geplaatst, wat dit kan zorgen voor een hogere autoriteit van jouw domein.
Het plaatsen van linkjes, ook wel linkbuilding genoemd, is dus essentieel en valt onder de pijler autoriteit van SEO:
- Content
- Techniek
- Autoriteit
Maar waarom is het plaatsen van linkjes zo belangrijk?
Linkjes plaatsen naar jouw website kan doorslaggevend zijn wanneer jouw content en techniek van dezelfde kwaliteit zijn als die van jouw concurrenten. Als veel websites linkjes plaatsen naar jouw site, dan wordt jouw website voor dat onderwerp als relevant gezien door Google.
Wanneer andere websites linkjes plaatsen naar jouw website behoort dit tot externe linking. Hierbij geldt hoe hoger de domein autoriteit van de website die naar jouw website linkt, hoe waardevoller de link is. Hier op volgend, hoe hoger de linkwaarde is (ook wel linkjuice), hoe groter de impact op de rankings.
Naast het ontvangen van externe links is interne linking ook heel belangrijk. Onder interne links vallen alle links binnen jouw eigen website die verwijzen naar een andere pagina binnen jouw domein. Een voorbeeld hiervan zijn de links in de menustructuur die naar dieper gelegen categoriepagina’s verwijzen. Het plaatsen van deze links is zeer nuttig omdat dit de juiste pagina’s leidend kan maken.
Al met al, linkbuilding is nog steeds een belangrijk onderdeel van een goede SEO-strategie. Wel blijft het hierbij belangrijk om ook externe links uit te zetten met veel waarde en niet alleen te richten op startpagina’s. Onthoud hier daarom, hoe hoger de domein autoriteit van het platform, hoe hoger de linkwaarde.