Linkbuilding is een veelgebruikte term in de wereld van online marketing. Het is dan ook een bewezen effectieve methode om hoger in zoekmachines terecht te komen en de kwaliteitsscore van jouw website te verbeteren. Toch bestaat er ook nog veel onduidelijkheid over. Zeker wanneer je pas net komt kijken in het wereldje van online marketing, zal je enorm veel moeite hebben met begrijpen hoe je linkbuilding precies toepast en wat voor effect dit zal hebben op jouw website. Toch is het onvermijdelijk om enige vorm van linkbuilding toe te passen. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over linkbuilding en wordt zowel het hoe als waarom haarfijn uitgelegd.
Hoe werkt linkbuilding?
Er zijn verschillende manieren waarop linkbuilding toegepast kan worden. Dit kan doormiddel van interne als externe links.
Bij interne links kun je denken aan links die op de eigen website worden geplaatst naar andere pagina’s binnen jouw website. Hierbij kun je pagina’s met zeer relevante informatie extra doorlinken. Dit zorgt er niet alleen voor dat bezoekers op je website een betere ervaring zullen hebben en makkelijker dingen kunnen vinden, maar ook dat de website in haar geheel een stuk kwalitatiever zal worden beschouwd door Google.
Het is tegelijkertijd handig om zogenaamde backlinks op andere websites te laten plaatsen. Hierbij is het wel van belang dat het om relevante informatie gaat. Zo denken veel mensen dat linkbuilding simpelweg betekent dat je zoveel mogelijk links verzameld op het wijde web. Hierbij willen wij echter een duidelijke kanttekening zetten. Bij linkbuilding gaat het namelijk met name om relevante links. Je kunt niet zomaar op iedere website backlinks laten plaatsen. Zeker niet als dit helemaal niet relevant is met de geschreven content of de site zelf. In het ergste geval kan Google dit zelfs als spam beschouwen, waardoor je website juist daalt binnen Google.
Verkoop je bijvoorbeeld schoenen? Dan is het goed om een backlink op een blog voor fashion te laten plaatsen of een informatiepagina over het kopen van schoenen. Hierdoor benut je de relevantie van de site en zal de klant duidelijke informatie ontvangen.
Waarom kiezen voor linkbuilding?
Linkbuilding is een zeer effectieve methode bij het verkrijgen van een betere positie binnen zoekmachines. Hierbij is het wel belangrijk om te beseffen dat betaalde links gebannen worden door Google. Dit hoeft echter geen problemen te geven. Er zijn namelijk verschillende manieren om dit te omzeilen. Bijvoorbeeld door zogenaamde no-follow links te gebruiken. Hier kunnen online marketing bureaus meer over vertellen. Vaak bieden zij zogenaamde linkbuildingpakketten aan. Hierbij worden verschillende links naar jouw site op kwalitatieve en relevante websites geplaatst. Daardoor hoef je niet zelf op zoek te gaan naar bedrijven of blogs die dit voor je willen doen. Iets wat niet alleen heel veel tijd bespaart, maar je weet op deze manier ook zeker dat het op de juiste manier wordt gedaan.
Hoe meer aandacht er wordt besteedt aan linkbuilding, hoe hoger jouw positie binnen Google. Iets wat niet alleen tot hogere bezoekersaantallen zal leiden, maar ook uiteindelijk tot een hogere omzet. Win-win!