Internet

7 aandachtspunten om in de gaten te houden bij linkbuilding

0

SEO is door de jaren heen een steeds meer ingewikkelde bezigheid geworden. Voorheen was het vooral een kwestie van content en technische optimalisatie, maar zonder backlinks ben je tegenwoordig nog steeds nergens. Op belangrijke zoekwoorden is de concurrentie vaak moordend en alleen een goede site is daardoor vaak al niet genoeg meer. Tegenwoordig is er vaak ook veel autoriteit nodig. Die bouw je op via linkbuilding. Hoe dat in z’n werk gaat, leggen we je uit. Ook geven we namens Online marketing bureau SAM Online Marketing 7 tips om in de gaten te houden wanneer je zelf met linkbuilding aan de slag gaat.

Wat is linkbuilding?

Wanneer je dit blog hebt geopend heb je waarschijnlijk al een beetje een idee wat het is, maar toch doen we even een korte uitleg. Google ziet jouw website als een autoriteit als veel sites naar je verwijzen. Met een verwijzing bedoelen we een linkje dat naar jouw site leidt. Wanneer veel mensen op een bepaald onderwerp naar jou gaan linken gaat Google jou zien als een betrouwbare bron op een bepaald onderwerp. Daarnaast telt natuurlijk ook rijke content en een technisch goede site mee als het om autoriteit opbouwen gaat. Dit vul je aan met linkbuilding. 

Op die manier maak je jouw content extra betrouwbaar in de ogen van Google. Veel mensen verwijzen immers naar jouw content. Dit kun je een beetje zien als een restaurant waar veel mensen naar verwijzen. Dit ga je vanzelf ook als een goed of in ieder geval een relevant restaurant zien, Google interpreteert immers niet of iets goed is maar of het relevant is. Dit werkt bij websites net zo. Als veel mensen het er over hebben dan zal het wel belangrijk zijn en is de kans groot dat mensen daar naar op zoek zijn. Dat is dus de reden dat deze sites hoog in Google komen te staan.

Waar let je op bij linkbuilding? 7 tips

Het inkopen van links is niet zomaar van alles naar je site laten verwijzen. Het inkopen van links had een tijd een vlucht genomen en toen kreeg het algoritme weer een update waarbij veel sites door de mand vielen, omdat ze zomaar wat links hadden geplaatst die ineens waardeloos waren geworden. Zo is linkbuilding tegenwoordig een klusje waarbij je een stuk beter moet opletten. Een linkprofiel moet er natuurlijk uitzien. Wat dat is en hoe je dat doet? We geven je 7 aandachtspunten mee:

Blijf on-topic

Voorheen was iedere link een link zoals iedere verwijzing in het echte leven als een verwijzing telt. Een diëtist die naar een sportschool verwijst is immers logischer en betrouwbaarder dan een diëtist die naar een schoenmaker verwijst. Het is daarom slim om links uit te kiezen op een bepaald onderwerp. Zorg dat de site waar je een link laat plaatsen ook daadwerkelijk een toepasselijke link heeft naar jouw bedrijf. Dat komt natuurlijker over.

Autoriteit is niet alles

Wanneer je links gaat plaatsen zie je al snel dat niet elke link hetzelfde is. Vaak draait het om Domain Authority (DA). Doorgaans hoe hoger, hoe beter. Pas wel op dat je niet alleen maar hoge DA’s inkoopt. Geen enkele populaire site heeft alleen maar hoge DA’s die naar die site verwijzen. Vaak staan daar ook veel sites met een hele lage DA tegenover. Wees dus niet bang om ook af en toe een link te plaatsen op een wat mindere site

Let op betrouwbaarheid

Iedere site heeft een linkprofiel, want iedereen verwijst naar iedereen. Ook sites die eigenlijk alleen maar gebruikt worden voor linkbuilding ontvangen weer andere sites. Daar is in principe niets mis mee, maar let wel op hoe het linkprofiel van deze sites is opgebouwd. Gebruik vooral je gezonde verstand. Niet elke site heeft een even hoge Trust Flow (TF), de betrouwbaarheid van het linkprofiel. Wanneer dit niet goed gedaan is, is de kans groot dat deze sites meer kwaad dan goed doen voor je SEO. Hoe dat werkt en hoe je dat oplost? Lees verder.

Controleer je site op spamlinks

Wat vroeger een goed idee leek om te laten plaatsen, blijkt soms later juist kwaad te doen. Wanneer je al langer met linkbuilding bezig bent is het zeker een goed idee om eens kritisch naar je linkprofiel te kijken of een keer een spamscore toe te kennen aan elke link. Vervolgens kun je alle links die spam zijn of als spam worden gezien indienen in de Google Disavow Tool. Dan neemt Google deze links niet meer mee in het beoordelen van je site. Het daadwerkelijk verwijderen van spamlinks blijft overigens de beste optie.

Optimaliseer je ankerteksten (maar niet allemaal)

Dat er verwezen wordt naar je site is één ding, maar de vraag is ook hoe er verwezen wordt. Een link wordt tegenwoordig vaak opgemaakt door de link een andere naam te geven waarna dat stuk tekst blauw en onderstreept is. Hierdoor herken je het als link. De tekst waarmee je de link opmaakt heet de ankertekst en ook hier let Google op. Gebruik daarom regelmatig een ankertekst met een zoekwoord, maar wees niet bang om soms niks te doen en gewoon voor een ‘naakte ankertekst’ te gaan.

Ga voor verschillende soorten links

Niet iedere site is hetzelfde. Je hebt blogs, bedrijfssites en overzichten. Deze kun je allemaal gebruiken voor linkbuilding. Je hebt de ouderwetse startpagina’s. Daarnaast lenen veel sites zich voor het uitwisselen van links en kunnen ze linkpartners vermelden.Ook kun je blogs plaatsen op andere sites met daarin een link naar jouw site. Zogenaamde linkbuilding artikelen.

Besteed het uit

Linkbuilding is de laatste jaren een bezigheid geworden die steeds meer tijd kost voor de online marketeer. Daarom willen steeds meer bedrijven hun linkbuilding uitbesteden aan een bureau. Deze hebben altijd alle expertise in huis en bijkomend voordeel is dat zij beschikken over een uitgebreid netwerk van sites waarop zij een link naar jouw site kunnen plaatsen.

Heb je geld nodig? Dan moet je het zo lenen

Vorig artikel

Reclame gericht op jouw regio? Dit zijn de beste opties 

Volgende artikel

Ook iets voor jou

More in Internet