Het is natuurlijk belangrijk als ondernemer om je te onderscheiden van de rest. Waarom kiest men nu eigenlijk voor jouw bedrijf? Waarom niet voor een ander? Echter, wat is onderscheidend vermogen nu eigenlijk? En hoe zet je het in voor je website? Het is een interessant verhaal. Het is goed om de mogelijkheden te ontdekken en om het zelf goed in te zetten. We weten zeker, dat ook jij het goed kunt toepassen en gebruiken om meer klanten te krijgen in je bedrijf. We hebben een onderzoek gebruikt om het nog meer te onderbouwen. Het onderzoek ging in op de staat van het onderscheidende vermogen in ons land.
Wat is onderscheidend vermogen?
Laten we met de vraag beginnen wat onderscheidend vermogen nu eigenlijk is. Het wordt ook wel eens USP of unique selling point genoemd. Het is de manier waarop een bedrijf of organisatie zich onderscheidt van de rest van de ondernemers in de markt. Waarom koop je bijvoorbeeld bij groenteboer Jansen en ga je naar hypotheekadviseur Piet. Het is belangrijk om dit goed te doen. Het is dan namelijk mogelijk om klanten aan te trekken en aan je te binden. Klanten komen naar jouw bedrijf toe voor iets wat alleen bij jou te verkrijgen is. Het is natuurlijk geweldig. Het is eigenlijk niets meer of minder dan dat. Hoe eenvoudig het ook klinkt: Het is moeilijk om het in de praktijk toe te passen en om echt onderscheidend te zijn. Graag delen we enkele tips met je.
Het onderscheidend vermogen verdient de focus
Het is belangrijk om op het onderscheidende vermogen de focus te leggen. Wanneer je dit doet dan zal je veel succesvoller zijn dan andere bedrijven in jouw markt. Het succes op het gebied van het behalen van de financiële doelen, de merktrouw van de klanten en natuurlijk ook de omzet. Door onderscheidend te zijn is het mogelijk om jezelf een sterkere positie in de markt te geven. Het is mogelijk om hogere prijzen te vragen en om een ijzersterk merk op te bouwen. Natuurlijk moet het allemaal in relatie staan tot je core-business. Het moet allemaal bij elkaar komen.
Kies voor het onbekende
Door voor het onbekende te kiezen wordt het mogelijk om buiten de gebaande paden te denken. Het is mogelijk om sneller succesvol te worden. Het is ook mogelijk om je ondernemersstrategie bij te stellen en succesvoller te maken. Het is vaak een valkuil om juist in het bekende te blijven hangen. Het is beter om voor wat anders te kiezen. Laat het bekende los en kies voor succes. Hoe je dit doet? Nou heel simpel door ook naar succesverhalen van buiten je branche te kijken. Wist je dat een derde van alle succesvolle bedrijven, dit principe toepassen?
Maak een strategie
Het is belangrijk om een goede strategie te hebben. Zestig procent van alle succesvolle bedrijven hebben een heldere strategie vastgelegd binnen hun bedrijf. Het is zo mogelijk voor ze om het sneller en gemakkelijker te communiceren. Tevens zorgt het voor een doel. Praten alleen is niet voldoende in de wereld.
Actie: gewoon doen
Het is belangrijk om natuurlijk gewoon actie te ondernemen. Weet, dat het simpelweg kan beginnen door wat te bedenken en door het toe te passen. Wacht hier niet mee en doe dat dan ook. Veel succes met het uniek maken van jouw bedrijf, product of dienst!