Synergie is een concept of een denkwijze waar je niet alleen in het zakelijke leven profijt van kan hebben. Wat betekent synergie precies en hoe kan jij dit in je dagelijkse leven toepassen?
Synergie
Misschien heb je wel eens van synergie gehoord of misschien dacht je wel dat sommige mensen gewoon niet zo goed kunnen tellen. De bewering gaat namelijk dat één plus één drie is. Ja je hoort het goed, 1+1=3 is de vergelijking die opgaat bij synergie. Het zou namelijk staan voor twee individuen die samen een sterkere uitwerking hebben dan alleen of wanneer ze met een andere partner samenwerken. Dit kan dus ook betrekking hebben op jezelf. Synergie is ook wel luisteren naar de andere partij en compromissen sluiten.
Het woord synergie komt van het Griekse woord ‘synergia’ wat zoiets als samenwerking betekent. Synergie houdt in dat er twee individuele acties apart van elkaar nooit hetzelfde effect bereikt hadden, als ze niet waren gaan samenwerken. Twee individuele krachten komen bij elkaar en zorgen niet alleen voor een goed resultaat, maar een nog betere uitkomst of sterker effect. Op die manier is 1+1=2 niet voldoende voor het resultaat en klinkt 1+1=3 ineens heel logisch. Het is de som der delen die groter is dan de afzonderlijke delen van elkaar.
Hoe gebruik je synergie?
Je kan de sympathieke denkwijze van synergie goed gebruiken om bijvoorbeeld een meningsverschil op te lossen. Met synergie bundel je namelijk de krachten van twee partijen die los van elkaar niet het gewenste resultaat kunnen behalen. Door nieuwe samenwerkingen aan te gaan, versterk je jezelf niet alleen, maar stijgt de ander ook in zijn niveau. Samen bereiken jullie nog meer dan alleen en de persoonlijke groei draagt daar alleen maar aan bij. Zo kan je verschillende relaties versterken door synergie toe te passen.
Synergie in het bedrijfsleven
Eén van de best verkochte management boeken aller tijden ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’, geschreven door Stephen Covey, laat zien hoe je leiderschap toepast en hoe synergie samenkomt met de andere eigenschappen van een goede leider. Door altijd te zoeken naar een win-win situatie kan je krachten bundelen waar je eerst misschien niet aan had gedacht. Zoek twee werknemers die samen het businessplan tot een hoger niveau kunnen brengen en je ben synergetisch bezig.
Een belangrijk onderdeel van een bedrijfsstrategie is interne synergie. Alleen een goed product en een goede dienst is niet genoeg meer. In de praktijk hebben de meest succesvolle organisaties de focus liggen op de interne synergie tussen verschillende afdelingen. Het gevolgd daarvan is dat de interne dienstverlening effectiever en efficiënter werkt. Doelen van de organisatie worden gehaald omdat medewerkers nu niet alleen beter samenwerken, maar ook de ruimte hebben verantwoordelijkheid te pakken en met ideeën kunnen komen. Zo maken ze het werk voor zichzelf leuker en makkelijker.
Een goede samenwerking tussen verschillende werknemers komt altijd ten goede van de organisatie. Met name op financieel gebied is synergie wat dat aangaat een uitkomt. Als verschillende medewerkers efficiënt, snel en met plezier aan het werk zijn, levert dat tijdwinst op en zoals we allemaal weten: tijd is geld!
Het is een investering
Veel bedrijven zien investeren in interne communicatie als een last die weinig oplevert en vooral ook veel geld kost. Juist het tegendeel is waar. Organisaties en bedrijven die het intern goed doen, staan vaak met stip op nummer 1 en laten de concurrentie ver achter zich. Dat zijn niet per se bedrijven waarbij het proces goed loopt of het product zo bijzonder is. Het zijn juist de organisaties waar de medewerkers het verschil kunnen maken. Het is dus de moeite waard om aandacht te besteden aan de interne communicatie en het samenwerken tussen medewerkers en afdelingen. Daarbij is het verantwoordelijk stellen en ruimte geven aan werknemers ook erg belangrijk.
Hoe pas je synergie toe?
Voor een soepele interne samenwerking is het belangrijk om regelmatig aan de interne klant feedback te vragen over gemaakte afspraken, maar ook over de personen die de diensten leveren. Loopt alles voorspoedig en worden de taken zo uitgevoerd zoals ze gedaan moeten worden? Een kijkje nemen op het hele proces helpt ook weer om knelpunten op te sporen en ze te verbeteren. Je maakt de synergie in een bedrijf structureel als je deze feedbackronde minstens een paar keer per jaar uitvoert en de prestaties beoordeelt.
Voorbeeld
Als we kijken naar de HR-wereld kunnen we een goed voorbeeld vinden van synergie. Bijvoorbeeld wanneer het prestatiemanagement in de ene organisatie goed is en een ander bedrijf een goed arbeidsvoorwaardenbeleid heeft, zijn de beide gefocust op één aspect van prestatieverbetering. Beide initiatieven hebben namelijk een effect op de prestaties van de medewerkers.
Wanneer een ander bedrijf deze aspecten beide aanpakt en ervoor zorgt dat ze allebei belangrijk zijn voor werknemers, is de kans op effect nog groter. Deze beide HR-instrumenten gecombineerd in een bedrijf zou de prestaties nog meer omhoog duwen. Bijvoorbeeld omdat een goede beoordeling (vanuit prestatiemanagement) zou kunnen leiden tot een hoger salaris of een bonus (arbeidsvoorwaardenbeleid). Dat kan bij de werknemer weer leiden tot een grotere intrinsieke motivatie om goed werk te leveren en zo maak je de cirkel weer compleet.
Synergie in het dagelijks leven
Synergie kan ook worden toegepast in het dagelijks leven in plaats van het bedrijfsleven. Luisteren naar collega’s, vrienden of een partner is niet altijd makkelijk. Als je ergens tegenaan loopt of tegen een conflict aankijkt, kan je synergie toepassen om hier samen sterker uit te komen. Denk aan een win-win situatie en zoek voor beide partijen de best mogelijke oplossing.