Begin dit jaar telde het internet 1,7 miljard websites. Zo’n 600 miljoen van die websites hebben een blog. Het belang daarvan mag niet onderschat worden. Een onderneming met een goede blog trekt online veel meer bezoekers dan een website zonder blog. Maar ook blogs zijn onderhevig aan trends die veranderen doorheen de jaren. Lezers zijn veel veeleisender geworden. Ze hebben immers keuze in overvloed. Om jouw blog te laten opvallen, moet de inhoud mee zijn met de laatste trends, niet alleen visueel maar ook in de keuze van de onderwerpen. Blogs rond elektrische sigaretten of vapen bijvoorbeeld zijn dit jaar heel populair.
Informeer je publiek over hot topics
Informatieve blogs zijn heel gegeerd en dan nog het meest de inhoud over trendy onderwerpen. Nu meer rokers vapen willen veel lezers weten hoe vaporizers werken en dampen produceren. Een blogpost over hoe een wietvaporizer te gebruiken en wat het verschil is met een joint roken, zal de interesse opwekken. Er is immers nog niet veel over geweten en geschreven. Cannabisgebruik en vapen zijn of raken ingeburgerd nu de autoriteiten de wetten daarrond versoepelen. In dit voorbeeld is het bijvoorbeeld informatief voor de lezer om te weten dat bij vapen minder ongewenste stoffen vrijkomen dan bij een joint en de wiet minder verhit.
Besteed aandacht aan een goede foto of infographic
Hoe goed je tekst ook mag zijn, niemand zal hem lezen als je er geen aantrekkelijk beeld bijplaatst. Studies hebben uitgewezen dat lezers 65 procent van het beeld dat ze gezien hebben, drie dagen later nog voor de geest kunnen halen. Dat beeld hoeft niet altijd een foto te zijn. Heb je een complexe of technische materie uit te leggen, kan je er een schema bijplaatsen. Met online tools als Canva maak je gemakkelijk een mooie infographic. De lezer zal hiermee je uitleg sneller opnemen. Bovendien verhoogt een sterke infographic de waarde van je blogpost en dus ook je website.
Mobiel komt eerst
We kunnen het niet genoeg herhalen en toch wordt er nog vaak tegen gezondigd. Blogs moeten ook makkelijk leesbaar zijn op een smartphone. Waarom? Iedereen zit tegenwoordig op het net via de smartphone en heus niet alleen om te scrollen op Facebook of Instagram, ook om blogposts te lezen. Niets zo vervelend dan op een link naar een interessant artikel te klikken om vervolgens te zien dat maar de helft van de zin op het scherm verschijnt.
Verwachte leestijd
Waarschijnlijk heb je het al eens zien staan bij een blogartikel: verwachte leestijd 2 minuten. Misschien heb je je toen afgevraagd waarom dat erbij staat. Wel, de verwachte leestijd erbij vermelden moedigt de lezer aan om het artikel te lezen. Hij weet waaraan zich te verwachten. Stel dat je maar 10 minuten tijd hebt en de leestijd bedraagt 15 minuten, dan zal je het lezen uitstellen. Maar als de verwachte leestijd maar 2 minuten bedraagt, zal het je aanzetten om het artikel te lezen. De gemiddelde leestijd van een volwassene bedraagt 200-250 woorden per minuut.
Interessante inhoud, een sprekend beeld, compatibel voor mobiel en aandacht voor de nieuwe wensen van een lezer zoals zijn leestijd kennen, bepalen of jouw blog een succes wordt.