Elke onderneming krijgt te maken met de werving van nieuwe klanten en het behoud van de bestaande klanten. Om je bedrijf en het succes hiervan te optimaliseren, is een goede marketingstrategie onmisbaar. Voor iedereen die haar of zijn marketing tot een hoger niveau wil tillen, hebben we in dit artikel vijf onmisbare tips verzameld.
Ken je doelgroep
Marketing begint bij data. Je wil eigenlijk beginnen met het maken van een nulmeting: wat zijn mijn klanten nu, waar ga ik me op focussen en wat is de wens van de klanten? Het is voor een horecaonderneming heel belangrijk om je klant (goed) te kennen en in te kunnen zien of je product aansuit op hun wensen. Pas dan kun je je volledig focussen op een werkende marketingstrategie.
Data
Onmisbare ingrediënten hierin zijn data: gegevens over de klanten en hun gedrag. Je zou kunnen proberen om zelf data te verzamelen door middel van marktonderzoek, maar je kunt het ook uitbesteden aan experts voor horeca marketing. Het hebben van data over je bedrijf en diens klanten is ontzettend waardevol en kan helpen bij het maken van beslissingen over de toekomst.
Focus op online
Ook voor horeca ondernemingen is het ontzettend belangrijk om ene online focus te hebben. Op het moment dat jouw bedrijf een populaire Instagram post heeft die een aantal keer gedeeld wordt, vergroot je je naamsbekendheid en werf je direct nieuwe klanten. In slechts een decennium tijd is de marketing enorm verschoven: waar de focus eerst op de offlien wereld lag, wordt door marketing bedrijven nu vooral gefocust op het online aspect.
Wees uniek
Op het moment dat jouw horecaonderneming een USP heeft waarmee het kan adverteren, zet je je onderneming uniek in de markt en val je op. Probeer dus altijd te zoeken naar hét element wat jouw onderneming zo bijzonder maakt. Waarin verschilt het van de concurrenten, en waarom moeten klanten juist naar joúw onderneming?
Focus op branding
Om je onderneming écht goed in de markt te zetten, is de juiste branding onmisbaar. Elke onderneming heeft een herkenbare identiteit nodig om echt succesvol te zijn. Branding tips kun je hier checken.